קיבלתי טיפול מיותר – אני יכול להגיש תביעת רשלנות רפואית?

לאורך הקיום האנושי התחוללו מספר מהפכות ששינו את העולם ללא היכר. האחרונה שבהן, אשר ממשיכה להתחולל בימינו אנו, היא המהפכה הטכנולוגית. מבין השינויים הרבים שהיא הביאה לעולם, השינוי הבולט ביותר והחשוב ביותר נוגע להיבט הרפואי.

תוחלת החיים גדלה, איכות החיים השתפרה ובמדינות המפותחות שירות רפואי ומקצועי מונגש לכלל האוכלוסייה. יחד עם זאת, תופעת הרשלנות הרפואית עוד לא פגה מן העולם ורבים נושאים בהשלכותיה הקשות. טיפול רפואי מיותר יכול להיחשב גם כן רשלנות רפואית? בואו לגלות.

 

מה היא רשלנות רפואית?

לפני שנעסוק בהיבט של קבלת טיפול רפואי מיותר בהקשר של הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית, חשוב להבין מה היא רשלנות רפואית. רשלנות רפואית היא למעשה מונח משפטי, אשר שונה במשמעותו ביחס לאופן בו משתמשים בו בשפה היומיומית.

מעשה של רשלנות רפואית עונה להגדרה זאת במקרה שרופאים או צוותים רפואיים לא פעלו במידת המיומנות או במידת הזהירות הנדרשת מהם בעת מתן שירות רפואי. כמו כן, כדי שמקרה מסוים יוגדר ככזה שמסגרתו התרחשה רשלנות רפואית בהכרח צריך הוכיח שנגרם נזק למטופלים.

 

טיפול רפואי מיותר

כאמור, המהפכה הטכנולוגית הביאה איתה יתרונות רבים, בניהם התקדמות חסרת תקדים בנושא הרפואה. יחד עם זאת, לעיתים הכלים הרפואיים החדשניים מופעלים במקרים בהם כלל לא קיים צורך.

טיפול רפואי מיותר הוא מצב בו מטופלים מקבלים טיפול שכלל אינו מתאים למצב הרפואי בו הם נמצאים. במקרה הטוב, הטיפול המיותר לא מזיק כלל למטופלים ומהווה בעיקר בזבוז זמן ובזבוז משאבים, במקרה הרע טיפול מיותר יזיק למטופלים ואף עלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים.

 

האם טיפול מיותר יכול להווה עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית?

התשובה הקצרה שאלה הזאת היא בהחלט כן. יחד עם זאת חשוב לדעת, לא בכל המקרים מתן טיפול רפואי מיותר יהווה עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית, ההיבט הכי חשוב שיש לבחון הוא האם נגרם נזק בעקבות הטיפול המיותר.

במקרה בו לא נגרם נזק למטופלים, תביעת רשלנות רפואית ככל הנראה לא תניב תוצאות רצויות, גם במקרה של טיפול מיותר ולמעשה בכל הליך תביעה בגין רשלנות רפואית. במידה ואכן נגרם נזק עקב מתן טיפול רפואי מיותר, ניתן להגיש תביעת רשלנות רפואית.

 

לא כל טעות של רופאים מהווה רשלנות רפואית

כאמור, רשלנות רפואית היא מונח משפטי, בהתאם ישנם מספר קריטריונים שמקרה נתון צריך לעמוד בהם כדי שהוא יענה להגדרה של רשלנות רפואית. ככלל, לא כל המקרים בהם רופאים מבצעים טעויות עונים להגדרה של רשלנות רפואית.

רופאים מקבלים החלטות על סמך ידע ונתונים העומדים לרשותם ולכן לפעמים הטעויות שלהם לא מתבססות על רשלנות. כל עוד ההחלטה הטיפולית מבוססת על לוגיקה הגיונית אשר יכלה להינתן גם על ידי רופאים אחרים, לא יהיה מדובר ברשלנות רפואית.

תביעה בגין רשלנות רפואית

אולי תאהבו גם את