איך עובד הליך גירושין מאדם שאינו יהודי?

במדינת ישראל יש כמה סוגים שונים של נישואים, ביניהם נישואי יהדות על פי ההלכה, נישואים אזרחיים של בני זוג לא יהודיים ועוד. במקרה של פרידה מאדם שאינו יהודי – יש הליך שקוראים לו ״התרת נישואין״ שמאפשר לבני זוג להתגרש באופן חוקי במדינה. אז איך עובד התהליך הזה? נפרט על נושא זה במאמר שלפניכם.

 

מה זה תהליך התרת נישואין?

אם אתם רשומים כנשואים על פי חוק במדינת ישראל אבל לא התחתנתם בארץ על פי ההלכה היהודית או על פי חוקי הדתות המרכזיות אחרות- אתם יכולים להגיש בקשה להליך התרת נישואין. שימו לב, זה נכון רק אם אחד מבני הזוג אינו יהודי או במקרים בהם בני הזוג הם חסרי דת או שהם מאותו המין.

במידה ואתם לא עומדים בתנאים האלה, גם אם התחתנם בנישואים אזרחיים בחו״ל ונרשמתם בארץ- אתם לא תהיו רשאים להגיש לתהליך התרת נישואין ותצטרכו להתגרש במסלול הרגיל.

רישיון נישואים

מה מסדירים בתהליך התרת נישואין?

תהליך התרת נישואין, או בכינויו המוכר ״גירושים אזרחיים״, הוא הסכם גירושין לכל דבר. מנהלים אותו בבית המשפט לענייני משפחה ובו ניתן להסדיר את כל ענייני חלוקת הרכוש, משמורת על ילדים במידה ויש כאלה ועוד. יש לנהל אותו באמצעות עורך דין משפחה תל אביב או באזור בו אתם נמצאים.

 

איך מתנהל ההליך?

ההליך מתנהל בדיון בבית משפט לענייני משפחה. קודם כל יש להגיש את הבקשה לבית המשפט ולמלא את כל הטפסים והפרטים הנדרשים. יש למסור את הבקשה ב-3 עותקים, כולל שמות בני הזוג, כתובת, מספרי תעודת זהות, תאריך נישואין וכדומה. אם יש ילדים- יש למלא גם את הפרטים שלהם.

תהליך

אל הבקשה יש לצרף תצהיר נלווה על דתו של כל אחד מבני הזוג. את הבקשה סגן בית המשפט לענייני משפחה יעביר ליו״ר בית הדין הדתי, כך שיתקבל האישור לדון בבקשה בבית המשפט ולא ברבנות. בית הדין חייב להחזיר תשובה תוך 3 חודשים מרגע קבלת הבקשה.

לאחר מכן ניתן יהיה לקיים את הדיון בבית המשפט. כל אחד מהצדדים יכול להיעזר בשירותיו של עורך דין. כדאי להגיע להסכמות בין בני הזוג מראש כדי למנוע ממחלוקות ודיונים ארוכים מדי. הדיון בסוף יקבע את התרת הנישואין של בני הזוג ואת ההשלכות המשפטיות של זה- כמו משמורת משותפת, תשלומי מזונות וכדומה. לאחר מכן בני הזוג יקבלו אישור מבית המשפט.

 

לסיכום

אם אתם מעוניינים להתגרש מבן זוגכם במצב שבו אחד מכם לא יהודי, ההליך בארץ עובר דרך בית המשפט לענייני משפחה. הוא ידרוש מכם למלא בקשה עם פרטים שונים כאשר לבסוף יתקיים דיון שיקבע את כל הפרטים של התרת הנישואין. מומלץ להיעזר בעורך דין מומחה בתחום הגירושין כדי שתצאו מרוצים מהתהליך.

לְהִתְגַרֵשׁ

אולי תאהבו גם את