מדריך המלא להגשת בקשה לקבלת החזר מס :

מעוניינים להגיש בקשה לקבלת החזר מס ? רוצים לעשות את זה לבד ? רוצים לחסוך לעצמכם את כל העמלות שגובים מכם כל מיני חברות שמציעות לכם החזרי מס ? אם עניתם כן, הנה המדריך המלא שיסביר לכם צעד אחרי צעד, איך להגיש בקשה להחזר מס, וכמובן יסביר לכם לפני הגשת הבקשה האם אתם בכלל זכאים להחזר ואם כן, תדעו מה יהיה גובה ההחזר.

לא תאמינו כמה זה פשוט להגיש בקשה להחזר מס באופן עצמאי, כל מה שיש לכם לעשות זה רק לעקוב אחרי המדריך הבא ותצליחו גם הגיש בקשת החזר מס, ואפילו לזכות בהטבת ההחזר.

מטבעות
מטבעות

מתי מגיע לכם לקבל החזר מס, ומי זכאי לקבלת ההחזר :

ראשית יש להתחיל מכך, כי כל שכיר היום שמקבל משכורת משלם באופן אוטומטי למס הכנסה, אבל ישנם מקרים בהם רוב השכירים משלמים יותר מידי מס הכנסה ויכולים בהחלט לקבל את ההחזר שמגיע להם, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לבקש ותהיו בטוחים שאם מגיע לכם, מס הכנסה יחזיר לכם את כל מה שמגיע לכם.

מכאן המסקנה היא פשוטה, כמעט כל שכיר במדינה זכאי לקבל החזר מס, היום יש הרבה שכרים, שנולד להם ילד, עד שמתעדכנות להם נקודות הזיכוי מרגע הלידה ייתכן והם משלמים מס מלא ללא הטבה, וכלל לא מודעים לכך שהם זכאים להטבה, במקרה כזה הם יקבלו את ההחזר באופן מלא.

זאת רק דוגמה אחת קטנה מיני דוגמאות רבות שבהן מגיע להרבה מאוד שכירים הטבות מס.

אבל יחד עם זאת, יש הרבה מאוד שכירים שלא מבקשים החזרים ממס הכנסה, הסיבה העיקרית לכך שהם לא מבקשים את מה שמגיע להם, או שיש להם מה להסתיר (שסיבה זאת קורת דווקא עם הרבה מאוד עצמאים ופחות עם שכירים) או שהם פשוט חושבים לעצמם שרשויות המס אלו גורמים מפחידים מאוד ונרתעים מהם, כי הם פוחדים "להיות על הכוונת" של רשויות המס.

אז חשוב מאוד שתירגעו, מס הכנס לא רודף אחרי אף אחד, ולא מסמן אף אחד, אלא אם כן יש לזה באמת סיבה מוצדקת.

אבל, רגע לפני שאתם רצים למס הכנסה, אם יש לכם מה להסתיר, אולי באמת כדאי שתעצרו לרגע, תבדקו עם יועץ מס מוסמך את הגשת הבקשה, חשוב מאוד שהוא יבחן לעומק את מצבכם הכלכלי ואת כל הפרטים אותם יש לבדוק, עוד לפני הגשת הבקשה.

איך מגישים את הבקשה להחזר ממס הכנסה :

בכדי להגיש את הבקשה כל מה שעליכם לעשות זה דבר פשוט, להגיש דוח למס הכנסה, שבו מחושבים כל ההכנסות שלכם שמחויבות במס, כל זה אל מול ההוצאות (הוצאות זה כולל ההפרשות שלכם לחסכונות וקרנות, ביטוחי חיים, גם הפסדי הון כמו השקעות בבורסה שכשלו נחשבות להוצאות).

שואלים את עצמכם איך אתם עושים את כל הדוח הזה ?

פשוט מאוד, מדובר על מספר מסמכים שאתם יכולים לאסוף בתוך מספר ימים, אחרי הגשת כל המסמכים האלו, הם יהיו שווים לכם אלפי שקלים.

האישורים אותם אתם נדרשים להציג (ייתכן מאוד והאישורים האלו לא תמיד יספקו את מס הכנסה, והוא ידרוש מסמכים נוספים בהתאם לבקשתכם, במקרים כאלו תהיו צריכים להגיש להם את המסמכים הנדרשים).

אישורים על הכנסות כולל אישורי הכנסות של בן/בת הזוג :

  1. טופס 106 מכל מעסיק (או משלם קצבה)
  2. טופסי 857+806 בגין הכנסות ממשלמים אחרים.
  3. כל סוגי המסמכים על תקבולים מביטוח לאומי שזה אומר : מסמכים על דמי אבטלה, מסמכים תקבול של ימי מילואים, דמי לידה וכל סוג אחר של תקבול.
  4. טופס פיטורים, עובד שפוטר מעבודתו באותה שנה שבה הוא מגיש את הבקשה, צריך להציג טופס 161.
  5. אישורים מהבנק המעידים על הכנסות, פיקדונות, תוכניות חיסכון וריביות אותם את מקבלים.
  6. אישורים המעידים על הפרשה לחסכנות וביטוחים מחברות הביטוח, אם בעבר כל החסכנות היו מרוכזים בידי הבנקים בלבד, היום רבים נוטים לחסוך גם בחברות הביטוח, במידה ויש לכם תוכנית כזאת, עליכם להציג את האישורים על גובה הפיקדונות וגובה החיסכון.

אישורים המעידים על זכאות להטבות מס :

  1. עיוור או נכה 100% – אישור על פטור ממס הכנסה.
  2. אישורי מס של קופות גמל על תשלומים לקצבה.
  3. אנשים המתגוררים בישובים מזכים, צריכים להגיש אישורים מהרשות המקומית המעידים על התגוררות ביישוב מזכה.
  4. אישור על לימודים אקדמיים – טופס 119.
  5. תעודת עולה חדש או תעודת תושב חזור.
  6. תעודות שחרור מצה"ל או משירות לאומי.
  7. אישור על גמלת ילד נכה מביטוח לאומי.
  8. קבלות על תרומה למוסדות ציבור מוכרות ככאלו שהתרומה אליהן מזכת בהטבת מס.

הערה חשובה : לצורך ההחזר במידה ויתקבל, יש לצרף צילום צ'ק או אישור בנק ובו פרטי החשבון המעידים על ניהול חשבון בנק.

חשוב לציין, כי אופן הגשת הבקשה להחזר מס של שכירים ושל עצמאים שונה, שכירים לאחר שהשגתם את כל האישורים הנדרשים, מה שעליכם לעשות הוא למלא בפועל את טופס 135, חשוב מאוד למלא את הטופס בצורה קפדנית ודייקנית, מידע חסר וטעיות בטופס יכולות במקרה הטוב לעכב את הקשה, או במקרים אחרים הבקשה שלכם תיפסל על הסף.

חושבים שמגיע לכם כסף ממס הכנסה? הכנסו לאתר MoneyBack ומלאו את השאלון.

החזרי מס שמגיעים לעצמאיים :

כמו שכבר הסברנו עד כה, החזרי המס המגיעים לפי פקודת מס הכנסה התשכ"א 1961 הם גם לשכירים וגם לעצמאיים, כל זאת במקרים בהם שילמו מיסים גבוהים יותר מאשר נדרשו לשלם באותה שנת מס.

בשונה משכירים, עצמאיים מחויבים לשלם מס הכנסה מרגע פתיחת העסק, גם אם בעסק היו הכנסות מינימליות, שכיר שלא עבד זכאי לדמי אבטלה, וגם פטור מתשלום מס הכנסה, ואילו עוסק עצמאי שלא עבד, מחויב בתשלום המיסים, יהיו כאלו המשלמים גם את המקדמות למס הכנסה.

המקרה של עצמאים הוא שונה מאוד מאשר שכירים, עצמאים בדרך כלל, לא מושכים איתם במשך תקופה ארוכה חובות ממס הכנסה (כלומר שמס הכנסה חייב להם כסף) כל זה קורה כי עצמאי מחויב בהגשת דוח שנתי בכל שנה, כלומר באם באותה שנה הוא שילם מס גבוה מהנדרש, הוא יקבל את ההחזר על אותה השנה.

המסקנה היא ברורה במקרה של עצמאים, כמעט ולא קיים סיכוי לטעויות, כי בכל פרק זמן נתון, עובר על המסמכים של עצמאי רואה חשבון מוסמך (או יועץ מס) מה שמוריד את הסיכוי לטעויות לנמוך במיוחד.

מקרים לדוגמה שבהם ייתכן ניכוי מס הכנסה בסכום יותר גבוה מהנדרש :

  1. אם עובד לא הגיש בקשה להקלה במס, כמו למשל עובד אשר נתן תרומה, ולא הגיש בקשה להקלה בגין אותה תרומה.
  2. עובד שלא עשה תיאום מס, אם עובד למשל נמצא מועסק בשני מקומות עבודה שונים, דבר אשר מחייב תאום מס.
    במקרה של עובד שלא ביצע תאום מס, עבור שני מקומות עבודה בהם הוא עובד במקביל, מכאן כי השכר של אותו עובד מהמקום הנוסף בו הוא עובד יורד ממנו מס הכנסה בגובה של 50%.
    עובד שעובד במקום עבודה אחד, שכרו שם הוא 5000 שקלים חדים בממוצע, ועובד במקום עבודה נוסף ששם שכרו הוא 2000 שקלים חדשים, מרוויח באותו חודש רק 7000 שקלים חדשים, אבל מס ההכנסה שינוכה לו ממקום העבודה השני יהיה בגובה של 50%, כלומר ינוכה לו משכר אחד 1000 ₪ לרבות ניכויים נוספים, שאלו אחוזי המס המקסימליים להורדה.
  3. אם לעובד נולד ילד/ה במהלך שנת המס, ואותו עובד (או המעסיק שלו) לא הספיק לעדכן, ולכן לא קיבל את נקודות הזיכוי באותה שנת מס, הוא יהיה זכאי לקבל את ההחזר.

מספרים ליצירת קשר עם מוקדים ממשלתיים

שם כתובת טלפון
רשות המיסים בישראל 4954*
רשות מיסים קרן פיצויים 4954*
שירות ייעוץ לאזרח 118
מוקד מענה ממשלתי מרכזי 1299
קו צדק של רשות המיסים מנחם בגין 125 תל אביב 03-7633333
מוקד מידע רשות המיסים בית הדפוס 20 ירושלים 02-5656400
הנהלת רשות המיסים – מס הכנסה רחוב יפו 236 ירושלים 02-5019400
פקיד שומה חיפה שדרות פל ים 15 קרית ממשלה 04-8630000
פקיד שומה גוש דן רחוב בן גוריון 38 רמת גן 03-7530333
פקיד שומה תל אביב מנחם בגין 125 תל אביב 03-7633333

 

השלבים של חישוב המס :

ריכוז הכנסות :
פקודת המס מטילה תשלום מס על כל תושב ישראלי, מכל מקורות ההכנסה שלו, בין אם אותם מקורות צמחו בישראל או מחוץ לישראל, וכל זאת בהתאמה מלאה למען מניעת תשלום מס כפול למדינות זרות.

חישוב הכנסה חייבת :
הנוסחה לחישוב הכנסה חייבת היא :
סך ההכנסות
פחות – הוצאות
פחות – קיזוזים
פחות – פטורים
פחות – ניכויים אישיים
כל אלו, מביאים את שווי ההכנסה החייבת.

חישוב סכום מס לפני זיכויים ונקודות זיכוי :
מס הכנסה, הוא מס פרוגרסיבי כלומר, ככל שההכנסה שלכם תעלה, תשלום המס יעלה בהתאם, לכן הוא מחושב באחוזים.
בנוסף מס הכנסה מחושב על בסיס שנתי, כל זאת שידועות ההכנסות של אותו יחיד למהלך השנה, אחרי שקובעים את ההכנסה החייבת, נערך חישוב של המס. החישוב נעשה על ידי שיבוץ של סוג של הכנסה חייבת בשדה שלה בדוח המוגש, התוצאה שמתקבלת היא הסכום לפני מס ולפני הפרשי נקודות הזיכוי.

חישוב סכום נקודות זיכוי :
קיימות נקודות זיכוי וזיכויים, שהמשמעות שלהם היא הפחתה בגובה (סכום) המס אותו כל אחד נדרש לשלם, הערך של כל נקודת זיכוי הוא 2580 ₪ לשנה דהיינו כ 215 ₪ לחודש, אך יש לזכור כי החישוב של מס הכנסה הוא שנתי ולכן נקודות הזיכוי ניתנת לשנה.

חישוב סכום המס המגיע :
אחרי חישוב סכום המס, צריכים להפחית את סכום הזיכויים ונקודות הזיכוי, והתוצאה שמתקבלת היא הסכום של המס אותו יש לקבל.
באם באותה שנה שילם יחיד סכום מס גבוה יותר, הוא יהיה זכאי להחזר.

סיכום :

חשוב לציין כי אין לראות באמרו התחייבות כי אכן תהיו זכאים לקבל החזר, גם באם עמידה בכל התנאים, קבלת החזר נקבעת אך ורק על ידי הגורם המחליט בתחום והוא הגוף הממשלתי של מס הכנסה.

אחרי שעברתם על כל הדברים האלו, אתם יכולים פשוט לגשת ולהגיש בקשה להחזר מס באופן עצמאי, אם תגישו בקשה באופן עצמאי, שכל זה לא מסובך בכלל, אתם תחסכו אלפי שקלים על תשלום לחברות שונות המספקות שירות של הגשת הבקשה בשמכם.

כל שעליכם לעשות, להביא את המסמכים הנדרשים, למלא טופס פשוט ולהמתין להחזר המגיע לכם רשויות המס

אולי תאהבו גם את