לקנות או לשכור משרדים לעסק שלך – מה עדיף?

המון בעלי עסקים מתלבטים מה עדיף לרכוש משרדים או לשכור אותם? השאלה הזו הופכת ליותר ויותר רלוונטית עם השנים במיוחד לאחר מגפת הקורונה בה מצו עצמנו עובדים לא מעט מהבית.

שכירות מאפשרת לנו גמישות להסתגל למצבים באופן מהיר יותר אילו היינו בעלי נכסים, כך שגם החברה יכולה להשקיע את ההון העצמי שלה למטרות רלוונטיות אחרות מלבד השכירות. אך כמובן תמיד כדאי לבדוק ת ההזדמנויות העסקיות שנוצרות כאשר יש אפשרות לבצע עסקה טובה.

 

שכירות עבור משרדים:

במהלך תקופת הקורונה מחירי השכירות צנחו לרצפה כיוון שהביקוש עבורם ירד, כמובן שיש קשר ישיר למיקום ואופי הנכס. ירידת המחירים בא לידי ביטוי בעיקר בנכסים בעלי מיקומים בעייתיים או נכסים עם בעלים מרובים שאין בו ניהול משותף וישנו לחץ להשכיר את הנכסים גם במחירים נמוכים מהמחיר המיועד.

 

מכירת משרדים:

במכירות הנושא קצת ותר מורכב, כאשר מתבצעת מכירה במיוחד בתקופה הזו ישנה ציפייה לראות מה תהיה השפעת הקורונה על עבודה מהבית. האם יידרש לבצע התאמות תכנוניות בהתאם למצב? הרחבת חללי העבודה ליצירת ריחוק מסוים ועוד אדפטציות בהתאם לקורונה.

כיוון שהמצב אינו יציב והציפייה לטווח הארוך אינן בהירות מספיק ולכן אין מדדים מספיק חד משמעתיים. בתוך לוח נדל"ן מסחרי יתאפשר לעקוב בצורה ברורה יותר על מצב השוק.

 

מה אומר המחיר לעומת שווי הנכס?

מחיר הוא סכום שתלוי בגורמים שונים ונקבע בד"כ בין שני צדדים בהתאם לצורך הנכס והאם קיים צורך מיוחד עבורו, בנוגע לקשיים פיננסיים של הצד המוכר וכו'. לעומת זאת השווי נקבע על פי ערכו של הנכס בשוק והוא אינו תלוי בצדדים המעוניינים בקנייתו או מכירתו. השווי נקבע רק על פי הסכום שיהיה ניתן לקבל על הנכס בעת מכירתו ובהתאם למצבו ושאר מאפיינים שהוא נבחן בהם.

 

הזדמנויות שאסור לפספס:

לעתים נוצר פער בין המחיר המוצע על נכס מסוים ובין השווי שלו, מה שיותר עבור הקונה או המוכר הזדמנות שלא כדאי לפספס. נאמר ומדובר בחברה קטנה אשר עד היום נזקקה למקום כמו משרדים להשכרה והיא מעוניינת לרכוש אותם והיא מציעה את ההון העצמי שלה לטובת רכישת המשרדים. עליה להידרש למימון שהתאים אליו הפכו קשים ע"י הבנקים. האם זהו מצב משתלם עבורה?

 

לסיכום:

לעתים שכירת משרד אינה דווקא האופציה העדיפה על פני רכישת נכס וכן, גם במצבים בהם המצב אינו ברור כל כך. ישנו פער משמעותי הקיים בין שוק השכירות לשוק המכירה כיוון שישנו פער הגדול הנובע בין סכום המכירה ומחיר השווי.

לכן נוצרת הזדמנות שכדאי לנצל  עבור משקיעים הזקוקים לנכס. בסופו של דבר התנאים משתנים בהתאם למצב הכלכלי של החברה, הצורך שלה בכמות גדולה של משרדים או שמה עליה לשקול מחדש את הצורך של המשרדים ואולי אף לתעל את הכסף לפיתוח החברה.

משרד עסקים

אולי תאהבו גם את